Τι είναι και πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά μας.
Κατά τη διάρκεια της συναισθηματικής ωρίμανσης, το παιδί συγκροτεί την
προσωπικότητά του, την ψυχική του υγεία και τη συναισθηματική του επάρκεια.

Το παιδί είναι συναισθηματικά ώριμο:

  • όταν έχει θάρρος και τόλμη να αποφασίζει και να παίρνει πρωτοβουλίες κατά
    τη διάρκεια του παιχνιδιού,
  •  όταν είναι σε θέση να κοιμάται χωρίς πιπίλα ή άλλα υποκατάστατα στο δικό
    του κρεβάτι,
  •  όταν μπορεί να βιώνει την πραγματικότητα μέσα από το παιχνίδι, τη
    ζωγραφική, το συμβολικό και δραματικό παιχνίδι,
  •  όταν μπορεί να εκφράζει τις σκέψεις – ιδέες του,
  •  όταν συνομιλεί με τους γονείς του για το τι σκέφτεται, τι τον απασχολεί, τι
    άκουσε ή τι του είπαν,
  •  όταν πιστεύει στον εαυτό του, πιστεύει πως αξίζει και μπορεί να τα
    καταφέρει, αρκεί να το θέλει,
  •  όταν μπορεί να συνεργάζεται με συνομήλικους με αποτέλεσμα ένα
    συνεργατικό-κοινωνικό παιχνίδι
  •  όταν χρησιμοποιεί το λόγο για να λύσει τα προβλήματά του, αποφεύγοντας
    ακραίες αντιδράσεις πείσματος ή θυμού,

Όλα αυτά θα δώσουν τη βάση για να αισθάνεται το παιδί ασφάλεια και εμπιστοσύνη
στον εαυτό του και έτσι να μπορέσει να αναπτύξει μια ολοκληρωμένη
προσωπικότητα.

Σε όλα αυτά, μεγάλο ρόλο παίζει η οικογένεια, ως πρώτος χώρος στον οποίο
αλληλεπιδρά το παιδί, αλλά σημαντικό ρόλο βέβαια παίζει και το σχολείο.
Στο σχολείο το παιδί διευρύνει τα ενδιαφέροντά του εκτός της οικογένειας,
κάνει φιλίες, αναπτύσσει κοινωνικές επαφές, ψάχνει το εγώ του μέσα από τους
άλλους, μαθαίνει να συμβιώνει, να ακολουθεί κανόνες, να δέχεται την κριτική,
την απαγόρευση ή και τη ματαίωση κάποιες φορές. Κυρίως όμως, μαθαίνει να
εργάζεται ομαδικά, να ενδιαφέρεται για το σύνολο και να αναγνωρίζει τις ευθύνες
του ως προς αυτό.   

Αυτό που οφείλουμε λοιπόν να προσφέρουμε στα παιδιά μας προκειμένου να
αναπτυχθούν ολόπλευρα και συνολικά, είναι ένα πλαίσιο με πολύ αγάπη ασφαλώς,
αλλά και με όρια, με αρχές και με κανόνες, που σκοπό δεν θα έχουν να
συρρικνώσουν την προσωπικότητα του παιδιού, αλλά αντιθέτως να το βοηθήσουν να
αναπτυχθεί συναισθηματικά, ώστε να μη θεωρεί ως απόλυτα φυσιολογικό να
ακολουθεί τις επιθυμίες και τα ένστικτά 
με τα οποία αρχικά όλοι ζούμε μέσα στα στενά πλαίσια της οικογένειάς μας.

Η οικογένεια και το σχολείο μπορούν και πρέπει να στοχεύουν προς αυτή την
κατεύθυνση.

Πηγές:
Ιστότοπος
http://www.familylife.gr/el/paidi-2-6/psychologia/214-synais8hmatikes-dyskolies-sto-sxoleio- ,πρόσβαση 13.2.2012
Περιοδικό:
«οι Γιατροί της
γειτονιάς μας
», τεύχος 62, άρθρο «η
συναισθηματική ωρίμανση των παιδιών στην προσχολική ηλικία
» του ψυχολόγου
Νίκου Βογιατζή, σελ.17

Επιμέλεια: Μαρία Πλυτά