Το παιδί των 4 ετών:
Σωματική ανάπτυξη • Χρησιμοποιεί τους μεγάλους μύες για να τρέχει, να πηδάει, να χοροπηδάει και να σκαρφαλώνει. •Επιβραδύνεται η ανάπτυξη. Του αρέσει να κινείται και να κουνιέται αλλά ακόμη μπορεί να κάθεται και να παίζει για ένα λογικό χρονικό διάστημα. ίναι πολύ ενεργητικό και έχει ξεσπάσματα/ εκρήξεις ορμής και ενέργειας. • Βελτιώνεται στο συντονισμό των μικρών μυών. Μπορεί να κόψει, να βάψει, να ντυθεί, να πλύνει τα δόντια του, πηγαίνει στο μπάνιο μόνο του, να βοηθάει τα μικρότερα αδελφάκια. Μπορεί να αναγνωρίζει σχήματα και χρώματα.
• Κουράζεται εύκολα και χρειάζεται ακόμη περιόδους ανάπαυσης.
Συναισθηματική ανάπτυξη
• Μαθαίνει καλά μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες σχετικές με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και εμπειρίες. Μαθαίνει κάνοντας, παρατηρώντας και αλληλεπιδρώντας άτυπα με άλλα παιδιά και ενηλίκους.
• Αισθάνεται καλά να λύνει μόνο του τα προβλήματά του. Θα πειραματιστεί και θα προσπαθήσει ξανά αν προσλάβει θετικές αντιδράσεις.
• Συχνά θέλει πολύ περισσότερη ανεξαρτησία απ’ ότι μπορεί να χειριστεί.

Συναισθηματική ανάπτυξη
• Μαθαίνει καλά μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες σχετικές με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και εμπειρίες. Μαθαίνει κάνοντας, παρατηρώντας και αλληλεπιδρώντας άτυπα με άλλα παιδιά και ενηλίκους.
• Αισθάνεται καλά να λύνει μόνο του τα προβλήματά του. Θα πειραματιστεί και θα προσπαθήσει ξανά αν προσλάβει θετικές αντιδράσεις.
• Συχνά θέλει πολύ περισσότερη ανεξαρτησία απ’ ότι μπορεί να χειριστεί.

Νοητική ανάπτυξη
• Ρωτάει πολλές ερωτήσεις: Πώς; Γιατί; Για ποιο λόγο;
• Συναρπάζεται από τις λέξεις – τον ήχο τους και την επίδρασή τους στους άλλους. Πειραματίζεται με ακατάλληλη γλώσσα όπως και με την ποίηση.
• Λατρεύει να προσποιείται, να επινοεί ιστορίες, να παίζει ρόλους. Συχνά έχει ένα πολύ «πραγματικό» προσποιητό φίλο, που πρέπει να κάθεται στο τραπέζι, να έχει χώρο στο κάθισμα του αυτοκινήτου, κ.λπ. (Ακούστε μια συζήτηση με αυτόν τον προσποιητό φίλο. Μπορείτε να μάθετε πολλά για το παιδί)!
• Του αρέσει να αγγίζει, να αισθάνεται, να δοκιμάζει, να ψάχνει.
• Του αρέσει να παίζει με τουβλάκια, άμμο, νερό, μπογιά, σκόνη και πέτρες.
• Μαθαίνει ψάχνοντας (περπατάει στα δάση, επισκέπτεται το ζωολογικό κήπο, κάνει μικρές βόλτες στην εξοχή γύρω από την πόλη).
• Περνάει από το ένα πράγμα στο άλλο, παρατηρώντας πολλές λεπτομέρειες.
• Θέλει να διαλέγει το δικό του φαγητό.
• Αναπτύσσει μία αίσθηση του χιούμορ.
• Του αρέσει ο έπαινος από τους άλλους
• Νομίζει ότι μπορεί να κάνει «τα πάντα»

Κοινωνική ανάπτυξη
• Χρειάζεται ξεκάθαρα όρια. Μαθαίνει να αποδέχεται κανόνες. Μιμείται τη συμπεριφορά των σημαντικών ενηλίκων.
• Είναι φιλικό και συνεργάσιμο. Παίζει σε μικρές ομάδες των δύο, τριών, ή τεσσάρων.
• Του αρέσει όμως επίσης να παίζει και μόνο του.
• Μπορεί να αναλάβει απλές ευθύνες και μπορεί τις περισσότερες φορές να κάνει κάτι εκ περιτροπής.
• Αρχίζει να φεύγει πέρα από τα όρια της αυλής του, για φίλους και περιπέτειες.
• Συναισθηματική ανάπτυξη.
• Λατρεύει να χρησιμοποιεί τη λέξη «όχι».
• Μπορεί να αλλάζει διάθεση από συνεργάσιμο σε πεισματάρικο, χαρούμενο σε θυμωμένο, μέσα σε μια στιγμή.
• Αυξάνει η αυτο-εκτίμησή του, δεδομένου ότι αποκτά καινούργιες δεξιότητες.
• Έχει περιστασιακούς φόβους και αισθήματα ανασφάλειας. Αυτά τα αισθήματα και οι φόβοι μπορεί να διαφοροποιούνται σημαντικά ανάλογα με το περιβάλλον του σπιτιού και την υποστήριξη της κοινότητας.

Είμαστε εδώ για να βοηθάμε! Καλημέρες σε όλους